GÆST#1 feat. Kasper Tranberg & Tim Berne (DK/US)

GÆST

Den yderst innovative og veletablerede bas og tromme-enhed, Petter Eldh og Peter Bruun, har startet deres eget projekt. I eventyrets, rytme-designets og avantgardens navn vi stolte af at præsentere: GÆST.
Petter og Peter har turneret i hele verden med Django Bates’ trio Belovèd i de sidste 10 år og udgivet et antal albums sammen. Seneste udgivelse er på ECM med trio Belovèd (efterår 2017). Som ledere såvel som sidemænd har de indspillet med en række fantastiske musikere (Django Bates, Marc Ducret, Peter Evens, Evan Parker, Chris Speed, Tim Berne, John Tchicai).
Nu tager duoen sagen i egen hånd: GÆST inviterer venner, mestre, ukendte og kendte for at samarbejde. GÆST præsenterer en række forskellige produktioner, ture, koncepter, arrangementer og samarbejder. GÆST#1 inviterer den amerikanske altsaxofonist Tim Berne og den danske trompetmester Kasper Tranberg.

Køb billet i forsalg
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.

Ydegirl

ydegirl

Ydegirl er navnet på et oldtids mosefund – en teenagepige. Hun blev fundet halvt kronraget og med et åbent og næsten opløst bryst og bækken.

Ydegirl er også alias til Andrea Novels projekt og forestillingen om Ydes skæbne synes at være sivet ind i musikkens i lyd- og tekstverden. Andre kvinder fra fortiden og nutiden er lidt efter lidt vokset ind i musikkens fortælling. Komponisten og forfatteren Juana Inez de la Cruz fra den mexicanske barouque og feministen Donna Harraway er begge til stede i Ydegirls aktuelle sange, med hver deres personlige og politiske fortælling om splittelse.

De fleste tracks er ledt af en vokal, der til tider er halvt sunget halvt talt og med en tone der nogle gange refererer til en nordisk folketradition, mens den andre gange bevæger sig mere over i legende R&B, hip hop og pop-agtige arrangementer.

Ydegirl gør overvejende brug af klassiske instrumenter som fløjte og strygere, som leder tankerne hen på kammermusik, mens de distortede hihats, subheavy kicks og subtropiske samples leder tankerne i en helt anden retning.

Line-up:
Andrea Novél (vokal, basfløjte, sampler)
Thea Thorborg (violin)
Xenia Xamanek (sax m.m.)
Cæcilie Trier (cello)

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten gælder også til koncerten med Jaleh Negari kl. 22 samme aften.

Jaleh Negari

Jaleh Negari Presse billed 2015

Musiker og komponist Jaleh Negari præsenterer ny musik i soloformat ifm. Copenhagen Jazz Festival. I 2016 udkom det roste debutalbum Arch Waves på Eget Værelse. Her bestod instrumentariet af gong’er, syngeskåle, fundne metalobjekter, granulare klaverflader, saxofoner og keyboards. Med sin nye musik er Jaleh i gang med at udforske en lydverden der i højere grad, og mere direkte, lader sig informere af omgivelsernes klang og rytmik. Reallydsoptagelser oversættes og omformes til stykker der opererer i mellemrummenes tilsyneladende tomhed. Ved hjælp af samplere og synths fremmaner Jaleh en spektralt orienteret musik der bevæger sig fra det glatte og ambiente til det højintense prikkede og rytmisk mættede.

Jaleh er bl.a. kendt som trommeslager i grupperne Selvhenter og Pinkunoizu, som medlem af performancegruppen Meshes og som medstifter af kunstnerkollektivet Eget Værelse.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten giver også adgang til koncerten med Ydegirl kl. 23 samme aften.

Emi Makabe / Thomas Morgan (JP/US)

emi thomas photo

Emi Makabe er en japansk sanger, komponist og shamisen-spiller bosat i New York. Hendes sange rummer både jazz, pop, klassisk og impro, blandet med hendes baggrund i traditionel japansk musik. Makabes vokal klinger på både engelsk, japansk og uden lyrik. I 2015 færdiggjorde hun sin kandidatgrad i musik, og hun har optrådt med sin originalmusik med band, som strengekvartet og solo med sang og shamisen lige siden.

På Copenhagen Jazz Festival 2018 er hun ledsaget af den regelmæssige samarbejdspartner, amerikanske Thomas Morgan på kontrabas. Morgan er herhjemme nok bedst kendt for sit virke med danske Jakob Bro.

Køb billet i forsalg
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.

Gard Nilssen’s Acoustic Unity (NO)

Acoustic_Unity_by_Peter_Gannushkin-04

Norske Gard Nilssen er placeret solidt blandt de mest prominente og efterspurgte jazz- og improtrommeslagere i hjemlandet. Sammen med landsfællerne, bassist Petter Eldh (Django Bates, Peter Evans m.fl.) og saxofonist André Roligheten (Trondheim Jazz Orchestra, Motorpsycho mfl.), har han siden 2014 udforsket mulighederne i en rent akustisk opsætning. Det er blevet til pladerne “Firehouse” (2015, nomineret til en norsk Grammy) og “Live in Europe” (2017) – et tredobbelt hovedværk, der dokumenterer trioens vej gennem Europa. Acoustic Unity har turneret verden rundt og med tiden udviklet et dybt personligt og distinkt udtryk med nærmest telepatisk sammenspil, stor lytteevne og en impulsiv og energisk klang.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.

Pulverize the Sound (US)

Pulverize-the-Sound-©Peter-Gannushkin-1

Trioen Pulverize the Sound (Peter Evans/trompet, Tim Dahl/bas, Mike Pride/trommer) er et produkt af den intenst samarbejdsvillige, hybride og produktive scene for eksperimentalister med base i New York. Lydia Lunch, Evan Parker, Frank Lowe, Child Abuse, Mary Halvorson, Archie Shepp, Craig Taborn, Weasel Walter, MDC, John Zorn og Mick Barr er nogle af de kunstnere og grupper, som gruppens tre medlemmer har knyttet musikalske bånd med. Gennem fem års konstante øvere og optrædener på den frugtbare DIY-scene i New York er det lykkes Pulverize The Sound at fremspille timevis af musik – fra vildtvoksende, hypermodernistiske notationsstykker til improviserede støjmure. Gruppen dyrker jævnligt sammenspillet, både af og på scenen, var fast inventar på hedengangne Brooklyn-spillesteder som Zebulon og Death by Audio og har bragt deres eksperimenter verden rundt.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.

Line up:
Peter Evans/tr,
Tim dahl/b,
Mike Pride/dr

The Big Yes!

the big yes

The Scandinavian music scene has for some decades now proven to be a fertile breeding ground for aspiring international artists. THE BIG YES! is no exception, and carries on the fruitful tradition of exiting collaborations between the Scandinavian countries: Swedish saxophonist Anna Högberg on saxophone teams up with Danish trombone player Maria Bertel, both of which are amply supported by the hard hitting omnipotent Norwegian rhythm combo Christian Meaas Svendsen and Ole Mofjell on respectfully double bass and drums. These musicians have already made their mark through different successful constellations the last 10-15 years in bands such as Selvhenter, Anna Högberg Attack, Fire! Orchestra, Paal Nilssen-Love Large Unit and Freedom Nation (to mention a few).

The music is free like Scandinavia, dangerous like North-Korea and uncompromising like the old USSR. Still it’s neither democratic nor communistic. The music exists beyond any political term, but is still defining our current age. It’s cooking, stirring, swinging, grooving, noising, hissing and dancing. The gates to Paradise opens wide and Salvation itself is close at hand when this Nordic angel choir strikes its chord. It erases borders and unites everyone present – and the rest of the world – in a single grand and unspoken YES!

Anna Högberg, sax
Maria Bertel, trombone
Christian Meaas Svendsen, bass
Ole Mofjell, drums

Presale: Buy your ticket here

Heaven feat. Brian Sandstrom (NO/DK/US)

HEAVEN

Tromme-/sax-duoen, HEAVEN, er en relativt ny kollaboration mellem to erfarne herrer, der har rumsteret på den danske og europæiske scene for improviseret musik de sidste 10 år, nemlig saxofonisten Henrik Pultz Melbye og trommeslageren, norske Ole Mofjell.

Mofjell har fx slået sine folder i bands som Brute Force og COKKO, og Melbye huserer blandt andet i projekter som Henrik Pultz Melbye Trio, The Hum og i kvartetten SVIN.

HEAVEN, der udgiver deres debutalbum til september på Clean Feed Records, er intens, hurtig og høj improvisation. Sammen udforsker Melbye og Mofjell de allermørkeste afkroge af europæisk improvisation. Det er hvinende, potent og afsindig godt skruet sammen.

Særlig gæst denne aften er den amerikanske bassist Brian Sandstrom, som bl.a. har gjort sig bemærket i NRG Ensemble med Kent Kessler og Mars Williams og ydermere har samarbejdet med Ken Vandermark og Hal Russell.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten gælder også til koncerten med The Big Yes! kl. 23 samme aften.

Mike Cooper (UK)

mike cooper

Den britiske (slide)guitarist, sanger, komponist m.m. Mike Coopers (f. 1942) vej gennem musikken er mildest talt snørklet. Oprindeligt slog han, inspireret af New Orleans- og Dixieland-jazzen, i en ung alder sine musikalske rødder på skiffle-scenen. Siden blev Cooper en fast del af den britiske folk-blues-scene med prominente skikkelser som John Renbourn, Bert Jansch og Al Stewart. Hans album “Do I Know You?” (1970) blev et vendepunkt, og Cooper spærrede fra da af øjne og ører op for improvisation som et centralt musikalsk kerneelement.

Det har i tidens løb placeret ham i en lang række sammenhænge og været drivkraften bag en stor del af de mere end 60 albums, Mike Cooper har produceret gennem sin karriere – alt fra country-blues til jazzrock til polynesisk polyrytmik til det selvbeskrevne “ambient electronic exotica” til freejazzede guitarduetter. Mike Cooper er indbegrebet af en musikalsk “ener”, og det er han fortsat med at være her mange år efter sit første gennembrud.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten gælder også til koncerten med Western Skies Motel kl. 22 samme aften.

Western Skies Motel

WSM - Press Photo 1

Skønt både navn og lyd vækker associationer til amerikansk folk, er Western Skies Motel alias for den danske guitarist René Gonzàlez Schelbeck, der i fjor udsendte albummet “Settlers”. Det instrumentale udtryk båret af Schelbecks smukke guitarspil knytter nok an til den amerikanske folk, men trækker også på såvel minimalistisk klassisk musik og dronende soundscapes. Der er noget helt særligt på spil, hvilket en række anmeldelser af ‘Settlers’ da også tydeligt peger på:

“The Danish musician’s experimental folk instrumentals blend cyclical guitar and droning harmonium into hypnotic reimaginings of Americana style graced by the life experience of a post-rock fan who cut his teeth in punk bands” – TINY MIX TAPES

“Sometimes you stumble on a record that you never want to give up or forget. The new album from Western Skies Motel is just such an album.” – DAS FILTER

9/10 STARS “I’m not sure if Schelbeck has seen No Country For Old Men, but I’m pretty sure if you hooked this album up and let it play underneath, it’d sync up Floyd/ Wizard of Oz style.” – DROWNED IN SOUND

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten gælder også til koncert med Mike Cooper kl. 23 samme aften.

Anders Vestergaard & Oliver Laumann

laumann_vestergaard

To af landets unge, progressive trommeslagere, Oliver Laumann (Goodiepal, TS HAWK etc) og Anders Vestergaard (Yes Deer, Laser Nun etc) mødes i ekstatiske bevægelser af sammenflettede teksturer, polyrytmik, kropslighed, abstraktion og spirituelle vibrationer. Duoen optræder med et varierende set-up af trommer, gonger, stemmer, klokker, træ og metal hvor intentionerne flyder frit og rummet resoneres. De to trommeslagere har øvet sammen og spillet i en lang række forskeligartede sammenhænge siden 2012 og har begge studeret hos Professor Milford Graves i New York, hvilket har dannet et fælles fodfæste for bandets optrædener.

Ud over denne særlige koncert ifm. Copenhagen Jazz Festival vil 2018 byde på den ottearmede enheds første udgivelse og kan opleves når den intensiverer sine eksperimenter, såvel i lydlig ultradensitet som i ‘multipersonal drumming’.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten giver også adgang til Erna kl. 22 samme aften.

Erna (Anders Bach & Kristian Paulsen)

anders bach_pic

Erna er en tromme/percussion støj-duo med base i København. Kristian Paulsen og Anders Bach spiller forstærket, cyklisk musik, der er improviseret, ritualistisk og industrielt. Ernas musik skabes på henholdsvis trommesæt og percussion, der placeres på klods hold overfor hinanden i en slagtøjs-performance af mani og meditation. Ved hjælp af præparering og processering skaber det akustiske virvar underliggende harmonier og melodier af syntetisk og organisk lyd fra effektpedaler, forstærkere og obskur elektronik.

Køb billet i forsalg her
20 kr. rabat på entréen for U26 (unge under 26 år) og studerende ved forevisning af ID.
Billetten giver også adgang til Anders Vestergaard & Oliver Laumann kl. 23 samme aften.

ZAV – Zeuthen/Anderskov/Vestergaard

Zeuthen_Anderskov_Vestergaard

Køb billet i forsalg her
(Billetten giver også adgang til 79 Sounds, som spiller kl. 22)

I 2018 udgiver Jesper Zeuthen / Jacob Anderskov / Anders Vestergaard albummet “Out of the Spectacle” på ILK music. Pladen er indspillet live i Koncertkirken under sidste års Copenhagen Jazz Festival, og i år er der igen mulighed for at høre trioen live.

Musikken på “Out of the Spectacle” er en krystalisering af et flerårigt samarbejde mellem de tre improvisationsmusikere fra tre forskellige generationer, der placerer sig et sted mellem tekstural improvisation, ekspressiv freejazz og abstrakt soul. Det er direkte og fysisk musik der møder publikum på både udfordrende og forsonende vis, og som i følelsesmæssig forstand er rummelig og flerdimensionel. Trioen har udviklet et personligt sammenspil hvor influenser, dynamikker og intentioner svæver frit mellem hinanden, fletter sig sammen i synergi og splintres i abstraktion, og hvor målet er at skabe plads fremfor at tage plads. Det er en slags forsonende blues til det store spektakel.

79 Sounds

yeloPETER

Loco Nights indledes med en hyldest til trancen og improvisationen, når det særligt sammensatte projekt 79 Sounds tager afsæt i det herrens år 1979 og den smeltedigel af musik, der blev skabt i netop festivalens fødeår. Kvintetten ledes af komponisten, pianisten og 79’eren Anders Filipsen.

Anders Holst (Guitar)
Simon Toldam (Keys)
Victor Dybbroe (Trommer og Perc)
Anders Vestergaard (Trommer)
Anders Filipsen (Keys og Tanker)

Køb billet i forsalg her
(Billetten giver også adgang til Zeuthen/Anderskov/Vestergaard, som spiller kl. 23)

Jazz Club Loco står sammen med Copenhagen Jazz Festival bag koncertrækken ’Loco Nights’ Orkestre af både lokal og international herkomst vil hver aften fra kl. 22 sætte vovelyst og eksperiment i højsædet på en af byens centrale helårsscener for eksperimentalmusik: Christianshavns Beboerhus.