Elena Setién + Kristoffer Munck Mortensen / Nils Bo Davidsen

Entré 80 kr. Køb billet i forsalg her.

Elena Setién

Elena Setién boede i en årrække i København hvor hun indgik i det lokale musikmiljø og samarbejdede med flere toneangivende jazzmusikere. Nu er hun flyttet tilbage til hjembyen San Sebastian i den spanske del af Baskerlandet, hvorfra hun har skrevet og indspillet sit kommende album fyldt med stemningsfulde alternative popsange.

Elena Setién blev for nyligt signet til det toneangivende og højt respekterede britiske pladeselskab Thrill Jockey (Tortoise, Wooden Shjips mfl.). 15. februar udkommer hendes den baskiske multiinstrumentalists kommende album “Another Kind of Revolution”.
På den nye udgivelse puster Elena Setiéns lyriske og musikalske bedrifter liv i hendes udtryksfulde allegorier. De forsigtige arrangementer er meget direkte og fyldt med affekt, hvilket giver plads til eksperimenter, og hendes fløjlsbløde vokal åbner døren for lytteren til de varme kompositioner. De kreative valg beror på Elenas kunstnerisk uafhængige sjæl, og resultatet er uimodståeligt.

Elena Setién spiller stort set alle instrumenter på pladen. På “Another Kind of Revolution” medvirker den erfarne guitarist Steve Gunn (The Violators m.fl.). Tilføjelsen af Steve Gunn, hvis sagte melodier svæver rundt om sangen, opstod ud fra et musikalsk slægtskab, som de fandt frem til første gang de spillede sammen. De har begge stærke rødder i improvisationen og er gået videre til at blive selvstændige artister og sangskrivere.

Elena Setién er en kunstner, der er defineret af sin livlige sangskrivning og kompositioner. Multinstrumentalistens musik udtrykker den modige individualisme og en sans for empati, der er kendetegnende for hendes hjemstavn i det spanske Baskerland. Hun voksede op i en tid med politisk uro i Spanien. 1980’erne var præget af optøjer efter diktaturstatens omvæltning, og det folkelige oprør i kølvandet på knap 40 års stilstand gav også Elena en pligtfølelse i kampen for fremdrift. Et kort møde med Laurie Anderson senere hen efterlod også et enormt indtryk på Elena. Særligt Andersons holdning til, hvordan man er en kunstner i dag gjorde indtryk: “Du skal bare skabe noget der er smukt og frit.”
Revolution er, for Elena, at gå tilbage til simple sandheder og at manifestere det smukke i mennesker. Hendes tekster beskriver det smukke ved hverdagslivet og naturen, og fremhæver styrkerne ved forandring – ikke som en byrde – men som den egentlige kilde til håb.

Kristoffer Munck Mortensen / Nils Bo Davidsen

Mellemblonds sangskriver, Kristoffer Munck Mortensen, har hevet fat i bassist og cellist, Nils Bosse Davidsen, og sammen udforsker de Mellemblonds sangkatalog. Kristoffer siger selv om samarbejdet: “Jeg nyder at genopdage sangene sammen med en så rutineret herre som Bosse (tidligere med Lars Hug, Kira Skov, Palle Mikkelborg m.mange.fl.) Vi kan både komme helt tæt på teksterne og melodierne, som da sangene blev skrevet, og nye steder hen hvor alt kan ske.”

Yngel + Greta Eacott

Entré 60 kr. Køb billet i forsalg her.

Jazz Club Loco, Brønshøj Vandtårn og Urum (institut for efterklang) inviterer til to uropførelser skrevet til Brønshøj Vandtårn af guitarduoen Yngel (DK) og perkussionisten Greta Eacott (UK).

Yngel – alun

Alun er titlen på et nyt værk for to elguitarer, som Yngel har komponeret specifikt til Brønshøj Vandtårns unikke klangrum.

Værket tager udgangspunkt i Yngels undersøgelse af ”alun skifer” fra Bornholm. Skiferstenen kan fremkalde ekstremt højfrekvente overtoner, når den stryges mod guitarstrengene. Overtonerne udvider guitarens tonale spektrum således at der opstår harmonier, der ligger på grænsen af hvad øret kan opfatte. – Som en slags ”ASMR” fremkaldende musik.

Brønshøj Vandtårn er er ikke længere en del af vandforsyningen i København. Det er nu et af de mest unikke rum i København, når det kommer til akustik og har en efterklang på helt op til 40 sekunders varighed.
Yngel bruger vandtårnets naturlige klang og den måde, rummet reflekterer lyd på, til at skabe en oplevelse, hvor værket omslutter lytteren, skifter figur og størrelse og manipulerer med fornemmelsen af tid og perspektiv.

Yngel har siden 2015 udgivet to album og turneret flere gange i Asien, særligt Indonesien, hvor de har samarbejdet med lokale artister fra den eksperimentende musikscene. Deres lyd er farvet af de teknikker, de selv har udviklet og deres nye måder at spille guitar på.

Greta Eacott – Pleasure In Edges

Pleasure In Edges er et nyt solo marimba værk skrevet til Brønshøj Vandtårn.
Komponisten og perkussionisten Greta Eacott udforsker i Pleasure In Edges, hvordan selve rummet kan anvendes som musikalsk materiale og resource.
Hendes musik er præget af hendes personlige eksperimenterende tilgang til rytme, koreografi og rumpåvirkning.

Yderligere info om Yngel og Greta Eacott:

Yngel er en guitarduo, der afsøger grænserne for guitarens klanglige anvendelse.
Med præparationer, udvidet teknikker og alternative spillemetoder udfordrer Yngel den gængse opfattelse af guitaren.
De bruger simple værktøjer som sten og metalobjekter til at udforske og sammenflette forskellige tilgange til guitaren og dens lyd. Yngel henter lige meget inspiration fra free jazz og punk som fra klassisk musik og folklore.

Yngel har i løbet af det sidste år turnéret i Indonesien, Taiwan, Malaysia, Singapore, England og Danmark.

Duoen udspringer af den Københavnske undergrundsscene. Det danske jazzmagasin Jazz Special har beskrevet deres første album som en ”Post-alt-hvad-vi-før-har-haft-udgivelse. Post-komposition, post-metal, post-folk og post-afrikansk musik, post-avantgarde, post-funk, post-minimalistisk osv.”, og kaldte det samtidig ”den mest spændende jazzplade fra 2015!”.

Yngel udgav i 2018 deres andet album, som er et samarbejde med 14 forskellige indonesiske kunstnere.

Yngel er: Taus Bregnhøj-Olesen & Emil Palme

Greta Eacott is a percussionist and composer working primarily with live, acoustic music that combines elements of spatial aesthetics and improvisation into compositions. Across all her work is an exploration of her interest in ma, the Japanese aesthetic concept of space-time.

As a percussionist she has performed across the UK, Europe and Japan and studied with a range of percussionists including marimba virtuoso and composer, Keiko Abe, at the Toho Gakuen School of Music, Tokyo. An ongoing project is composing for, and performing with the g·bop orchestra; and working with a new method of graphic musical notation, the floor score; that uses movement in space to generate live music. In the past year she has received a number of commissions to develop this method of notation in performances of interactive public art piece GESTURES across the UK; as well as in month long exhibition, Penumbra, at APT gallery in May 2014. This autumn she spent seven weeks working as percussionist in residence on the island of Veddel, Hamburg, for German DeutschesSchauSpielHaus production, New Hamburg. She is currently based in Scandinavia, studying for an MA Nordic Master: improvisation with specialisation in composition and performance.