MORPHOLOGY 12-13-14. JULI

morphology

Jazz Club Loco byder indenfor til 3 aftener med en vild gang grundforskning i selve jazzkoncertens form. Hvad sker der, når vi piller ved nogle af de helt faste forestillinger om hvad en jazzkoncert består af, hvordan den opstilles, og hvordan den forløber?

Sammen med de tre toneangivende navne fra den eksperimentende danske jazzscene Boujeloud, Cirklen og Michael Rexen vil vi kaste os ud i en fascinerende undersøgelse af hvad der sker med koncertoplevelsen, når vi begynder at lave helt anderledes opstillinger af musikerne, ændre ved publikums placering, bruge koreografi, musikere der bevæger sig i rummet og når rummet, lyset og mørket inddrages i koncertformen?

Det bliver første gang, at Loco udfolder sit jazzvirke i Dansehallerne med alle de muligheder som stedet byder på, og det er måske også passende, at jazzen dermed vender tilbage til sit udspring, dansen. Det bliver også de tre sidste forestillinger nogensinde i de gamle dansehaller, inden de rives ned.

Boujeloud optræder med en frygtløs energi, som ikke ses andre steder på jazzscenen. Deres seneste album Candy Prince har kastet priser af sig, begejstret anmeldere og har også sikret dem en plads på årets Roskilde festival. Boujeloud har aldrig leveret traditionelle jazzkoncerter, men som en del af Jazz Club Locos ’Morphology’ kommer de til at tage deres legesyge, rytmiske og soniske eksperimenter endnu længere i nye måder at præsentere musikken og interagere med publikum.

Cirklen er et ensemble, hvis ambitioner passer perfekt sammen med konceptet i Morphology.
Cirklen er kendt for deres unikke opstilling med publikum i centrum omringet af seks guitarister, der spiller ind mod midten. Nu tager Cirklen udforskningen af den interaktive rumlige lydoplevelse videre med en ny koncertproduktion ’Flydende Rum’, hvor koreograf Kirstine Kyhl Andersen koreograferer musikerne i formationer blandt publikum med akustiske instrumenter i kombination med elektriske instrumenter og en ring af store guitarforstærkere, der omslutter rummet. Koreografien og musikken er integreret i samme partitur for at give lyden sin egen bevægelighed i rummet. Bevægelserne bliver i sig selv musikalske objekter, der spiller sammen med de øvrige elementer som rytmer og melodier, der fletter sig ind og ud mellem publikum og skærer sig tværs gennem rummet.

Michael Rexen kommer til at præsentere sit nye og storslåede bud på hvordan musikken kan virke som en helende kraft. Michel Rexen er dybt optaget af den kraft, der udspringer af fortidens mytiske bygningsværker. Det har inspireret ham til at kaste sig ud i sit hidtil største projekt med 12 musikere, visuals og laser. Michael Rexens koncert kommer til at trække på pyramidekraften og bliver som intet tidligere set under nogen jazzfestivals bannere.

Om Jazz Club Loco
Loco er en klub for jazz og anden eksperimentalmusik. Foreningen blev skabt af et konglomerat af udøvende musikere og spillestedsløse arrangører i København i 2001. Dengang var ønsket at give støtte til de klubber og de ildsjæle, som kæmper for deres spillesteder uden at gå kunstnerisk på kompromis. Dette er stadig målsætningen. Foreningen ser det som en vigtig forudsætning for jazzens udvikling i DK, at yngre og eksperimenterende aktører gives rum og lejlighed til at præsentere dem selv for et større publikum.

Siden åbningsarrangementet med John Tchicai i den dengang sortmalede Sofies Kælder har Loco været initiativtager til koncerter og happenings på et større antal adresser til lands og til vands: fra kaotiske totalarrangementer i Stengade over maritime maratonseancer på Stubnitz til røde nætter i Husets Teater med stadig mere omfangsrige og vilde udgaver af Kresten Osgoods Musketerfestival som yderligere højdepunkter.

12/7 kl. 20:30 (koncertstart)
Boujeloud
Køb billet i forsalg her

13/7 kl. 21:00 (koncertstart)
Cirklen
Køb billet i forsalg her

14/7 kl. 21:00 (koncertstart)
M. Rexen
Køb billet i forsalg her

M. Rexen

Michael Rexen

KØB BILLET I FORSALG HER

Michael Rexen kommer til at præsentere sit nye og storslåede bud på, hvordan musikken kan virke som en helende kraft. Michel Rexen er dybt optaget af den kraft, der udspringer af fortidens mytiske bygningsværker. Det har inspireret ham til at kaste sig ud i sit hidtil største projekt med 12 musikere, visuals og laser. Michael Rexens koncert kommer til at trække på pyramidekraften og bliver som intet tidligere set under nogen jazzfestivals bannere.

Se liveoptræden med Michael Rexen her

Letter from Michael Rexen:

Dear friends,

You are all cordially invited to a grand performance at Dansehallerne in Copenhagen on the 14th OF JULY. This will be the last performance in these hallowed halls before they are unceremoniously torn to the ground.

Over the last few years I have dedicated my time to visiting neolithic sites around the world. Through these adventures I have begun to regard these sites as healing centers rather than tombs or religious sites; places where the lethargy imbedded in our modern bodies evaporates effortlessly. Pyramids especially rock my world. Our world, I should say.
SO I MUST BUILD A PYRAMID!

On the 14th of July please come and see the unavailing of this – my new project. An all new Michael Rexen: new band, new sound, new stage, new setting.

Please go to a pyramid, there is one in England called Sillbury Hill.

Michael Rexen is mostly known for his work in the bands A key is A Key and The Magnetic Eagle. Both bands touring extensively in Russia, South East Asia and Northern Europe. He has been called one of the most interesting vocalists on the Danish music scene by acclaimed drummer and composer Kresten Osgood, as well as receiving high praise from ECM artist Aaron Parks who says about Rexen’s performance: ”You have to see it to believe it.”

This year Rexen will be communicating through Mr. Rexen’s Musical Memoir Quest, showcasing his new band. Borrowing from his roots as a songwriter but using his wings from the Quantum Music band, The Magnetic Eagle, this mix is sure to entertain an audience looking to get lost in a multi-dimensional play of melody, orchestral instruments and fairytale voices.

A new album has been announced for 2018, created in collaboration with the producers Mathias Bang and John Parish, along with 60 other musicians and composers all working together for 33 days straight in the legendary Black Tornado Studio.

Cirklen ‘Flydende Rum’

cirklen

KØB BILLET I FORSALG HER

Cirklens seks guitarister skaber i samarbejde med koreograf Kirstine Kyhl Andersen et nyt værk specielt til Dansehallernes Store Sal. Værket opføres kun denne ene dag.

Cirklen danner cirkler om publikum og centrifugerer lyden i en interaktiv surround-lydcirkel, hvor man kan gå helt tæt på den enkelte musiker.

Gruppen opstod i 2012 og har bevæget sig fra elektronisk inspireret festmusik dogmatisk spillet udelukkende på guitar til optræden med minimalisten og krautrock legenden Manuel Göttsching og hans Inventions For Electric Guitar fra 1975.

Med Flydende Rum går gruppen i en helt ny retning og blander for første gang den elektriske lyd med akustiske instrumenter i et site-specific værk, hvor musikerne bevæger sig blandt publikum. Koreografien skal give lyden bevægelse i rummet og udnytter den 40 x 25 meter store sal til at skabe en ekstrem rumlig dybde i lyden fra instrumenter lige ved siden af øret til den anden ende af salen.

Cirklen er: Niels Bjerg, Simon Brinck, Anders Holst, Yann Coppier, Samuel Hällkvist og Emil Palme.

Se livesekvens her

Morphology, 12-13-14. juli i Dansehallerne

Forestillingen med Cirklen er en del af en koncertrække, hvor Jazz Club Loco byder på grundforskning i selve jazzkoncertens form. Hvad sker der, når vi piller ved nogle af de helt faste forestillinger om, hvad en jazzkoncert består af, hvordan den opstilles, og hvordan den forløber?

Sammen med de tre toneangivende navne fra den eksperimentende danske jazzscene Boujeloud, Cirklen og Michael Rexen vil vi kaste os ud i en fascinerende undersøgelse af, hvad der sker med koncertoplevelsen, når vi begynder at lave helt anderledes opstillinger af musikerne, ændre ved publikums placering, bruge koreografi, musikere der bevæger sig i rummet, og når rummet, lyset og mørket inddrages i koncertformen.

Det bliver første gang, at Loco udfolder sit jazzvirke i Dansehallerne med alle de muligheder, som stedet byder på, og det er måske også passende, at jazzen dermed vender tilbage til sit udspring, dansen. Det bliver også de tre sidste forestillinger nogensinde i de gamle dansehaller, inden de rives ned.

Boujeloud

Boujeloud

KØB BILLET I FORSALG HER

Boujeloud lader genrer mødes på midten og på kanten. Akavet punkjazz, avantgardistisk formationsmusik og distorted free-style sang.

Gruppen er kendt for at være et uhørt aggressivt livebekendtskab, der går direkte i kødet på sit publikum. Dette er en impro-genrehybrid der skal opleves, og som ikke kan kategoriseres.
I 2016 udgav gruppen sit tredje album Candy Prince. Det anmelderroste album høstede dette år både en award ved Carl Prisen 2017 (Emil Palme for ’Årets jazzkomponist’) og en award ved Danish Music Award Jazz 2016 i kategorien ’Årets særudgivelse’.

Boujeloud er i år Roskilde Festival-aktuelle og spiller udelukkende denne særlige Loco-koncert i Dansehallerne under sommerens Copenhagen Jazz Festival.

Gruppen er i konstant fornyelse og med improvisationen i fokus udforsker de nye hjørner
af sit uortodokse udtryk.

Mads Egetoft – Tenor saxofon / synth / voice
Xenia Xamanek Lopez – Elektronik, alt saxofon / voice
Emil Palme – Guitar
Anders Vestergaard – Trommer

Lyt til Candy Prince her

Se uddrag af Boujelouds koncert i Jazzhouse under Vinterjazz 2017 her

„You rarely come across something as ’trippy’ as this one. A tight as f**k impro genre hybrid, that, somehow, also includes synth and a drum machine.”
(SOUND OF AARHUS, Ujazz 2016)

„Den danske kvintet Boujeloud tager vejret fra dig, river det itu, syer det sammen på nye måder, sætter dig på det, flyver dig væk til syd- og nordamerikanske himmelstrøg.”
(Ralf Christensen, DAGBLADET INFORMATION)

„«Candyprince» er et kollektivt verk, som jeg hverken har sett eller hørt maken til de siste 100 årene.”
(SALT PEANUTS MAGAZINE, Norge)

„Candy Prince vil blive fremhævet som et mesterværk, når regnskabet gøres op om 25 år. Men vær med nu, det er det sjoveste.” (Niels Overgård, JAZZOGVINYL)

„Sometimes, there is a moment on a record that embodies the promise of a group or an artist. Such is the case with the track “Jojo” from Danish experimental jazz group Boujeloud. This is one of the most amazing jazz tracks I have heard this year and a little journey into a strange and fascinating world of sound.”
(Jakob Baekgaard, ALL ABOUT JAZZ)

Morphology, 12-13-14. juli i Dansehallerne

Boujeloud er en del af en koncertrække, hvor Jazz Club Loco byder på grundforskning i selve jazzkoncertens form. Hvad sker der, når vi piller ved nogle af de helt faste forestillinger om, hvad en jazzkoncert består af, hvordan den opstilles, og hvordan den forløber?

Sammen med de tre toneangivende navne fra den eksperimentende danske jazzscene Boujeloud, Cirklen og Michael Rexen vil vi kaste os ud i en fascinerende undersøgelse af, hvad der sker med koncertoplevelsen, når vi begynder at lave helt anderledes opstillinger af musikerne, ændre ved publikums placering, bruge koreografi, musikere der bevæger sig i rummet, og når rummet, lyset og mørket inddrages i koncertformen.

Det bliver første gang, at Loco udfolder sit jazzvirke i Dansehallerne med alle de muligheder, som stedet byder på, og det er måske også passende, at jazzen dermed vender tilbage til sit udspring, dansen. Det bliver også de tre sidste forestillinger nogensinde i de gamle dansehaller, inden de rives ned.